Pro jakoi vaalirahaa 40:lle Arkadianmäen kandidaatille (päivitetty 17.4. klo 13.24)

Liitto tukee vaalityötä 100 000 eurolla. Katsasta prolaiset ehdokkaat ja muut tukea saaneet netistä: joukossa on niin konkaripoliitikkoja kuin ensikertalaisia.

Julkaistu 16.06.2014 klo 15:40

Teksti: Pro Uutiset/Jaana Pohja

Ammattiliitto Pro on jakanut vaalirahaa Manner-Suomen vaalipiireissä yhteensä 34:lle eduskuntaan pyrkijälle. Joukossa on niin portaat Arkadianmäelle jo useampaan kertaan kavunneita kuin ensikertalaisia.

Suoraan ehdokkaille ja vaalityöhön jaettavaa tukirahaa Pro on varannut tälle vuodelle yhteensä 100 000 euroa.

Tunnettuja nimiä avustettujen joukossa ovat muun muassa konkaripoliitikot Eero Heinäluoma (sd), Risto Kuisma (sd) ja Martti Korhonen (vas), Riitta Myller (sd) sekä Miapetra Kumpula-Natri (sd).

Ammattiliitto Pron jäseniä on näissä vaaleissa ehdolla 23 yhteensä yhdessätoista vaalipiirissä, kun piirejä on kaikkiaan viisitoista. Nykyisistä eduskuntapuolueista edustettuina ovat kaikki paitsi Ruotsalainen kansanpuolue (rkp).

Jokainen eduskuntaan pyrkivä Pron jäsen saa liitolta vaaleissa taloudellista tukea.

Seminaaritukea kolmelle puolueelle

Suoran ehdokastuen lisäksi Pro on avustanut kolmen puolueen seminaareja. Keskustalaiset ovat saaneet 700 euroa, vihreät 1 700 euroa ja kokoomuslaiset 390 euroa.

Puheenjohtaja Antti Rinne  Prosta kertoo, että kaikki liiton vaalituki on julkista ja että Pro kohdistaa tukensa eduskuntavaaleissa palkansaajien asiat tunteville ja niistä huolehtiville henkilöille.

– Vaalituki on osa yhteiskunnallista vaikuttamista ja edunvalvontaa. Prolaisten lisäksi tukea on myönnetty liiton hallituksen poliittisten ryhmien suosittelemille ehdokkaille.

Prolaiset ehdokkaat: keitä he ovat ja mitä he haluavat

Näin Pro jakoi rahaa eduskuntavaalien ehdokkaille

Pron tukemat ehdokkaat menestyivät historiallisen tiukoissa vaaleissa (päivitetty 14.4.2011)

Ennakkoon voi äänestää vielä tiistaina

Innokkaimmat tai kiireisimmät voivat äänestää eduskuntavaaleissa jo nyt, kun vielä tänään ja huomenna tiistaina pääsee ennakkoäänestyspaikalle kirjoittamaan numeron ympyrään.

Runsas kuudesosa eduskuntavaaleissa äänioikeutetuista oli maanantaiaamuun mennessä käyttänyt kansalaisoikeuttaan. Yle Uutisten mukaan sunnuntaihin mennessä äänensä oli antanut kaikkiaan 731 426 ihmistä. Neljä vuotta sitten vastaava luku oli noin 660 000 ennakkoääntä.

Eduskuntavaalien ennakkoäänestys alkoi viime keskiviikkona, ja se jatkuu tiistaihin 12. huhtikuuta saakka. Varsinainen vaalipäivä on tämän viikon sunnuntai 17. huhtikuuta.

Ennakkoäänestyspaikkojen osoitteista ja aukioloajoista lisää tietoa oikeusministeriön vaalisivuilta www.vaalit.fi.

Maksuton puhelinpalvelu suomeksi numerossa 0800 9 4770 ja ruotsiksi numerossa 0800 9 4771.