Pro: M-realin Äänekosken tehtaalta potkut saaville kunnon muutosturva

Paperijätin kylmä joululahja: irtisanominen uhkaa pahimmillaan 169 paperintekijää. Henkilöstö ihmettelee nyt, miksi korjausliikettä ei tehty ajoissa.

Pro: M-realin Äänekosken tehtaalta potkut saaville kunnon muutosturva

Julkaistu 16.06.2014 klo 15:40

Pro Uutiset/Jaana Pohja

M-real lopettaa päällystetyn hienopaperin valmistuksen Keski-Suomessa Äänekosken tehtaallaan viimeistään vuoden vaihteessa.

Yhtiö ilmoitti torstaina – vain kaksi päivää ennen jouluaattoa – marraskuussa alkaneiden yt-neuvottelujen päättymisestä ja arvioilta 169 henkilön töiden loppumisesta.

Teollisuussektorin johtaja Markku Palokangas Ammattiliitto Prosta painottaa, että irtisanottavien on saatava M-realilta täysi koulutus- ja työstä työhön siirtymisturva.

Toimihenkilöiden pääluottamusmiehen Pasi Peurasen mukaan edessä on iso joukko suoria irtisanomisia, kun tehtaalla on jo aiemmin lähetetty eläkeputkeen sinne siirrettävissä oleva väki.

– Ikärakenteemme on tällä hetkellä varsin nuori.

Peuranen kertoo uutisen järkyttäneen henkilöstöä, vaikka tilanteen lopullisuus on ollut tiedossa jo pidempään.

– Aloitamme jouluseisokin, eikä hienopaperilinjalle palata enää ensi vuonna.

Äänekoskella henkilöstö ihmetteleekin nyt, miksi yhtiö ei ryhtynyt ajoissa kehittämään uusia tuotantosuuntia, kun päällystetyn hienopaperin heikko kannattavuus havaittiin jo aikaa sitten.

M-real jatkaa päällystettyjen paperien tuotantoa Husumin tehtaalla Ruotsissa. Äänekoskella arkituskapasiteetti muutetaan kokonaisuudessaan taivekartongille.

Metsäliiton tytäryhtiö M-real ilmoitti joulukuun alussa, että se aloittaa yhteistoimintaneuvottelut kaikilla Suomen tehtaillaan. Mahdolliset lomautukset ja työaikajärjestelyt koskevat kaikkiaan 1 200:aa henkilöä.