Hyppää pääsisältöön

Rinne: Niinistö ei ymmärrä lakkopuolustusta

– Lakko on usein työntekijän ainoa puolustautumiskeino, toteaa Pron puheenjohtaja Antti Rinne.

Rinne: Niinistö ei ymmärrä lakkopuolustusta

Julkaistu 16.06.2014 klo 15:40
Uutiset

Pro Uutiset/lähde: Ammattiliitto Pron tiedote 12.1.2012

Presidenttiehdokas Sauli Niinistön kannanotto lakko-oikeuteen Ylen vaalitentissä TV 1:ssä keskiviikkona 11. tammikuuta osoittaa ymmärtämättömyyttä tavallisen työntekijän arjesta. Tätä mieltä on Ammattiliitto Pron puheenjohtajan Antti Rinne.

– Niinistö sanoo tottuneensa pitämään kiinni sopimuksista, kun niitä tehdään. Juuri tästä niin sanotuissa laittomissa lakoissa onkin usein kysymys. Työnantaja ei pidä kiinni sopimuksista tai lainsäädännöstä, ja työntekijöiden ainoaksi painostuskeinoksi jää lakko, Rinne toteaa.

Kun työnantaja rikkoo sääntöjä

Kokeneen ay-johtajan mukaan työrauhavelvoitetta rikkovaan lakkoon joudutaan tilanteissa, jossa työnantaja toimii yksipuolisesti eikä suostu edes neuvottelemaan henkilöstön edustajien kanssa.

– Suomessa on laillista leikata palkkoja ja oikeuksia siirtämällä työtekijöitä työehtosopimuksesta toiseen, Rinne sanoo.

Rinne kertoo esimerkin: Pari vuotta sitten DNA yritti siirtää henkilöstöään ict-alan omasta sopimuksesta halvemman sopimuksen piiriin, jossa palkat olisivat olleet 35 prosenttia alhaisemmat.  DNA:n ja sen alihankkijoiden 1 350 työntekijää joutuivat puolustautumaan kuusi viikkoa kestäneellä laittomalla lakolla.

Työntekijöillä on harvoja keinoja puuttua työnantajan rikkomuksiin.

– Jos työnantaja tietoisesti rikkoo irtisanomisissa yt-lakia, liitto voi viedä asian oikeuteen. Käsittely saattaa kuitenkin venyä jopa kolmeen vuoteen. Sen jälkeen työnantajan saamalla tuomiolla ole enää mitään merkitystä pelotteena tai sanktiona lain rikkomista vastaan, Rinne toteaa.

19.1.2010 DNA:laiset näyttävästi liikkeellä

14.1.2010 Kiista sopimusshoppailusta jatkuu DNA:ssa