Timo Satomaa sai tunnustuksen vuosien ansiokkaasta työstä

Jorma Malinen luovuttaa kultaisen ansiomerkin Timo Satomaalle.
Torniolainen Timo Satomaa, 63, on saanut Ammattiliitto Pron kultaisen ansiomerkin pitkästä ja tuloksellisesta työstään yhteisten asioiden hyväksi.

Timo Satomaa sai tunnustuksen vuosien ansiokkaasta työstä

Julkaistu 17.03.2022 klo 08:30
Kirjoittanut
Pirkko Koivu
Kuvaaja Kai Tirkkonen

Timo Satomaa ei ollut suunnitellut itselleen ay-aktiivin uraa, kun hänet 36 vuotta sitten houkuteltiin työpaikkansa yhdyshenkilöksi ammattiliiton hallituksen suuntaan.

– Vanhempi työkaveri vain löi olkapäälle ja sanoi, että olet nyt meidän edusmies. Siitä se lähti.

Ensimmäisen, yhdysmiehen tehtävän jälkeen hän alkoi hoitaa muitakin luottamustoimia. Hän on toiminut valtakunnallisten ammattiyhdistysten hallituksissa, alueellisena varaluottamusmiehenä, luottamusmiehenä ja viimeksi ELY- ja KEHA-keskusten pääluottamusmiehenä. Hän vaikutti myös vahvasti siihen, että Tekniikan ja Tiedon toimihenkilöiden jäsenjärjestöt päätyivät Prohon.

Luottamustoimet vaativat Satomaalta kouluttautumista ja työ- sekä vapaa-ajan tuntien uhraamista kokouksissa, junissa ja lentokoneissa istumiseen. Samalla hän sai eri puolilta Suomea uusia hyviä tuttavia, joista osan kanssa yhteys on säilynyt vielä eläkepäivien lähestyessäkin.

Hän kertoo, että luottamustoimissa onnistumiset sytyttivät lisää paloa ajaa yhteistä asiaa.

– Mielenkiinto kasvoi, kun huomasin, että pystyn vaikuttamaan asioihin.

Yhtenä konkreettisena saavutuksena hän mainitsee ELY- ja Keha-keskuksen palkkausjärjestelmän korjaamisen. Työntekijöiltä onnistuttiin poistamaan näiden palkkaan tehty siirtymäkauden vähennys.

– Pääluottamusmiehenä ajoin voimakkaasti sen poistamista ja vaikutusta oli sillä, että olin tuolloin myös Pron hallituksessa. Asioita voi ja pitää ajaa, mutta takana on oltava myös riittävä joukkovoima.

Olalle kopauttajia tarvitaan yhä

Kultainen ansiomerkki luovutettiin Timo Satomaalle Torniossa 15. maaliskuuta. Hän sanoo, että tunnustus vetää hiljaiseksi.

– Minulla on pitkä ura henkilöstön edustajana ja ay-liikkeen sisälläkin takana, mutta en osannut tätä huomionosoitusta odottaa.

Ansiomerkin perustelujen mukaan Satomaa on osoittanut tehtävissään sinnikkyyttä, neuvottelutaitoa ja yhteistyökykyä. Hän tunnistaa nämä ominaisuudet itsessään.

– Esimerkiksi palkkausjärjestelmäkysymyksessä sinnikkyys ja periksiantamattomuus näkyivät siinä, että kaksi ja puoli vuotta puhuin asiasta sekä työnantajan että liiton hallinnon edustajille. Vihdoin tavoite toteutui kesäkuussa 2021.

Hänen mielestään neuvottelutaito kehittyy harjoituksen ja kokemuksen lisääntymisen myötä, mutta myös persoonalla on merkitystä.

Satomaa sanoo, että työnantajapuolen kanssa neuvotteluun tarvitaan valmistautumista ja asioiden taustojen pohtimista. On etukäteen mietittävä, mitä vastapuolelta on odotettavissa ja on osattava kuunnella.

– Tarvittaessa pitää tuoda uusia elementtejä neuvotteluun. Pitää olla valmis nopeisiin muutoksiin omassa ajattelussa ja esittämistavassa.

Satomaan mielestä edelleenkin tarvitaan työkavereita, jotka kopauttavat nuorempia työkavereita olalle.

– Kertokaa sekä uusille että vanhoille työntekijöille, miksi kannattaa liittyä ammattiliittoon. Jos vaikeuksia tulee työehtojen tulkinnassa, kukaan ei puolusta, jos ei ole liiton jäsen.

Kuvateksti: Puheenjohtaja Jorma Malinen kiitti erinomaisesta työstä ja kiinnitti Timo Satomaan rintaan Pron kultaisen ansiomerkin. Satomaata onnittelemassa olivat myös johtaja Heikki Tuominen ja sopimusasiantuntija Taisto Palola.