Vakuutusala haluaa lisätä työelämän monimuotoisuutta ja tasa-arvoa

Ryhmä ihmisiä, tasa-arvo, yhdenvertaisuus, moninaisuus, yhteistyö
Vakuutusala haluaa näyttää mallia muille korostamalla työntekijöiden tasavertaista ja monimuotoista kohtelua. Asiasta on tänään allekirjoitettu eurooppalainen julistus.

Vakuutusala haluaa lisätä työelämän monimuotoisuutta ja tasa-arvoa

Julkaistu 09.03.2022 klo 11:03
Kuvaaja Shutterstock

Vakuutusala haluaa olla edelläkävijä työmarkkinoiden monimuotoisuudessa ja tasa-arvoisessa kohtelussa Euroopassa. Tavoitteena on, että työntekijöiden erilaiset taustat, taidot, tarpeet ja kokemus hyödynnetään yhä paremmin työelämässä.

- Monimuotoisuus on avain työmarkkinoiden kestävälle kehitykselle. Tänään allekirjoitettu monimuotoisuuden, tasavertaisen kohtelun ja osallistamisen julistus on ensimmäinen laatuaan Euroopassa, Pron yhteyspäällikkö Liisa Halme sanoo.

Julistuksessa nostetaan esiin tasavertainen kohtelu esimerkiksi työhönotossa, koulutuksessa ja työssä etenemisessä. Samoin korostetaan sitä, että samasta työstä pitäisi maksaa sama palkka.

Tavoitteena on myös luoda mittareita, joiden avulla voidaan ehkäistä syrjimistä työelämässä ja tukea esimerkiksi ikääntyviä työntekijöitä.

- Ikä ei saisi olla se tekijä, joka määrittää työuran pituutta. Ikääntyviä työntekijöitä pitää kouluttaa ja heidän osaamisestaan täytyy huolehtia aivan kuin nuorempienkin työntekijöiden, Halme muistuttaa.

Julistuksen ovat neuvotelleet yhdessä eurooppalaiset vakuutusalan työnantaja- ja työntekijäjärjestöjen edustajat osana vakuutusalan sosiaalidialogia.

Mikä on vakuutusalan sosiaalidialogi?

Vakuutusalan sosiaalidialogi on työnantaja- ja työntekijäjärjestöjen EU-tason vuoropuhelua, jota Euroopan komissio tukee. Mukana ovat Euroopan työantaja- ja työntekijäjäsenjärjestöjen edustajat sekä komission virkamies. Suomesta vakuutuksen sosiaalidialogiin osallistuvat Ammattiliitto Pro ja Palvelualojen työnantajat Palta.

- Vakuutuksen sosiaalidialogi on ollut erityisen tuottelias ja ahkera ryhmä. Yhteistyö on ollut hedelmällistä jo 15 vuotta, Liisa Halme kertoo.

Sosiaalidialogin osapuolet valitsevat alan trendeistä yhteisesti aiheen, josta neuvotellaan julistus tai julkilausuma. Kaikkien järjestöjen edustajat allekirjoittavat yhteiset julkilausumat tai julistukset, joten näin ne koskevat vakuutusalan työntekijöitä ja yhtiöitä eri puolilla Eurooppaa.  Julistukset ja julkilausumat ovat suosituksia ja eettisesti sitovia.

Viime vuosina on tehty julkilausuma ikärakenteiden tuomista haasteista ja jatkuvasta oppimisesta sekä etätyö- ja tekoälyjulistukset.  Yhteisesti neuvotellut asiat ovat siirtyneet konkreettisesti suomalaisten työntekijöiden arkeen.

- Käytimme edellisellä työehtosopimusneuvottelukierroksella etätyöjulistusta pohjana vakuutusalan etätyöohjeistukselle. Sillä on siis merkitystä, mitä työtä olemme tekemässä kansainvälisillä foorumeilla.