Isännöitsijöiden työaika

.
isännöitsijät

Isännöitsijän työ kuuluu työaikalain piiriin eikä tästä asiasta voida sopia toisin työsopimuksella.

Työaikalain mukaan säännöllinen työaika on 8 tuntia päivässä ja 40 tuntia viikossa. Usein isännöitsijät kuitenkin sopivat työsopimuksessaan 7,5 tunnin työpäivästä. Huom! Työajan pituudesta pitää sopia erikseen, koska työehtosopimusta ei ole.

Isännöitsijöiden työaikaan liittyvät ongelmat koskevat useimmiten iltakokouksia ja niiden korvaamista. Kokouspalkkiot, joita edelleen useimmissa toimistoissa maksetaan, ovat luonteeltaan ylityökorvauksia. Työaikalain mukaan vuorokautisesta ylityöstä on maksettava kahdelta ensimmäiseltä työtunnilta 50 prosentilla ja niitä seuraavilta tunneilta 100 prosentilla korotettu palkka. Kun sovit työnantajan kanssa kokouspalkkioista, tarkista, että kokouspalkkiot ovat vähintään edellä mainitulla tasolla.

Isännöitsijöiden työaikakirjanpito on oltava kunnossa ja sen tulee vastata todellisia tehtyjä työtunteja. Työaika ei saa ylittää keskimäärin 48 tuntia neljän kuukauden työajan enimmäismäärän seurantajaksolla. Tämä tuntimäärä pitää sisällään myös kokouksiin käytetyn ajan. Seurantajaksojen alku- ja loppupäivät pitää olla tiedossa kaikilla työpaikoilla. Tämä koskee myös niitä isännöitsijöitä, joilla on käytössään liukuva työaika.