Nuorten ja iäkkäämpien ikäsyrjintä on erilaista

Kuva: Shutterstock
Ikäsyrjintää kokevat Pron työmarkkinatutkimuksen sekä EK:n julkaisun mukaan sekä iäkkäät että nuoret työntekijät. Ikäsyrjintä näkyy palkkauksessa, työuran kestossa sekä työyhteisössä.

Nuorten ja iäkkäämpien ikäsyrjintä on erilaista

Julkaistu 20.06.2018 klo 13:41

Pro Uutiset

Ikäsyrjintä on ongelma suomalaisessa työelämässä. Työtä hakiessaan eniten ikäsyrjintää kokevat yli 55-vuotiaat, kun taas työsuhteen päättyessä eniten ikäsyrjintää kohtaavat yli 60-vuotiaat. Asiantuntijoiden ja esimiesten työttömyysriski alkaakin kohota pian sen jälkeen, kun viisikymppiset on juhlittu.

Tulokset käyvät ilmi Ammattiliitto Pron viimeisimmästä työmarkkinatutkimuksesta sekä EK:n 18.6.2018 julkaisemasta kyselytutkimuksesta.

Jopa puolet prolaisista on joutunut eläkkeelle vastentahtoisesti

Ikäsyrjintä voi johtaa harmillisen helposti työttömyysputkeen, joka pahimmillaan voi ajaa työntekijän vastentahtoisesti eläkkeelle. Pron viimeisimmän työmarkkinatutkimuksen 2017 mukaan joka kolmas 63-vuotias prolainen on työtön, ja jopa puolet prolaisista eläkeläisistä on joutunut eläkkeelle vasten tahtoaan.

Ikäsyrjinnän taustalla voi olla esimerkiksi taloudellisia syitä. Iän myötä kertynyt kokemus korottaa työntekijän palkkatasoa: kokeneiden asiantuntijoiden ja esimiesten palkkaan laskettavan ikälisä voi Pron analyysien mukaan olla noin tuhat euroa kuukaudessa.

– On mahdollista, että osa kokeneemmista työntekijöistä irtisanotaan, jotta työnantaja säästäisi mahdollisimman paljon palkkakustannuksissa, kertoo tutkija Petri Palmu Ammattiliitto Prosta.

Työuran jatkaminen irtisanomisen jälkeen voi myöhemmällä iällä olla haastavaa. Pron tutkimustulosten mukaan pitkäaikaistyöttömyys kohdistuukin voimakkaimmin yli 50-vuotiaisiiin.

– Noin joka viides yli viisikymppisenä irtisanottu jää lopullisesti työttömäksi, eikä enää koskaan pääse palaamaan työelämään, toteaa Palmu.

Työnantajan velvollisuuksien laiminlyöminen edistää ikäsyrjintää

Tutkimustulosten mukaan yli viisikymppisillä on halua tehdä töitä ja kokemusta, mutta heillä on myös jonkin verran puutteita tietotaitojen ajantasaisuudessa. Tietotaitojen puutteet korostuvat helposti silloin, jos toimihenkilö etsii töitä vähänkään oman alansa ulkopuolelta.

– Palkkakustannusten pienentämisen lisäksi myös työntekijän vanhentuneet tietotaidot voivat tuottaa ikäsyrjintää työnantajan taholta. Työpaikoilla kuitenkin laiminlyödään työntekijöiden kouluttamista, joka olisi tärkeää esimerkiksi teknologian kehittyessä. Tämä on työnantajan vastuu, joka usein sivuutetaan.

Pron arvotutkimuksesta selviääkin, että etenkin yli 50-vuotiaat ja erityisesti naiset ovat huomattavasti sitoutuneempia työhönsä kuin nuoremmat. Varttuneiden mielestä työ ei saa kärsiä perhe- ja ystävyyssuhteiden vuoksi. Nuoremmat taas voivat arvostaa huvittelua työn sijaan vanhempia enemmän.

Ikäsyrjinnän kielteiset vaikutukset voivat ulottua aina psykososiaaliseen hyvinvointiin asti. Pron tutkimustulosten mukaan työuran ennenaikainen päättyminen voi asettaa eläkeläiset eriarvoiseen asemaan taloudellisesti, sosiaalisesti ja terveydellisesti.

Myös nuoria syrjitään

Ikäsyrjintä ei kuitenkaan koske vain ainoastaan iäkkäämpiä työntekijöitä, vaan myös nuoremmat työntekijät voivat kohdata syrjintää työyhteisössä. EK:n tutkimustulosten mukaan sekä työkaverit että mahdolliset asiakkaat syrjivät eniten alle 35-vuotiaita työntekijöitä. Näiltä tahoilta naiset kohtaavat miehiä enemmän syrjintää.

–  Nuoret kohtaavat ikäsyrjintää myös katkonaisten työsuhteiden sekä heitä palvelemattoman, ikälisään perustuvan palkanmuodostuksen kautta. Kaikkiaan työpaikoilla tulisi ottaa sekä nuorten että iäkkäämpien työntekijöiden näkökulmat huomioon, muistuttaa Palmu.