Työtaistelu jatkuu Suomen Kotidatassa – yhtiöllä ei edelleenkään halukkuutta ratkaista kiistaa ja lopettaa alipalkkausta

Suomen Kotidatan henkilöstö on tänään 28. tammikuuta aloittanut työtaistelun. Jos sopua ei saavuteta, laillinen lakko kestää 24.2.2021 saakka.

Julkaistu 28.01.2021 klo 07:59
Kirjoittanut
Pron tiedote

Yhtiöllä ei näytä olevan minkäänlaista halua tilanteen ratkaisemiseksi. Työntekijöillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin jatkaa oikeuksiensa puolustamista työtaistelun keinoin Kotidatassa.

Suomen Kotidatan työehtokiista on ollut hyvin poikkeuksellinen ja pitkäkestoinen. Työehdoista on väännetty jo melkein kolmen vuoden ajan. Työntekijät ottivat viime kesänä jälleen kerran yhteyttä Prohon, minkä jälkeen Pro ryhtyi ajamaan asiaa heidän puolestaan.

- Harvoin näkee yhtiötä, joka on näin piittaamaton työntekijöidensä tilanteesta. Pro on toiminut täysin jäsenistönsä pyynnöstä ja toiveiden mukaan. Ammattiliiton tehtävä on puolustaa jäseniään yhtiön harjoittamalta mielivallalta, Ammattiliitto Pron ICT-alan sopimusalavastaava Mika Mäkelä sanoo.

Yhtiön on ollut joulukuussa käytyjen yhteistoimintaneuvotteluiden jälkeen yhteydessä osaan työntekijöistä ja tarjonnut heikennyksiä työsuhteen ehtoihin.

- Yhtiö painostaa häikäilemättömästi työntekijöitä työsuhteen ehtojen heikennyksiin. Se ei kuitenkaan suostu tarkasti kertomaan, minkälaiset uudet työsuhteen ehdot olisivat. Toimintatapaa on mahdoton hyväksyä, Ammattiliitto Pron sopimusala-asiamies Seppo Lundgren sanoo.

Elisa ja Telia eivät edelleenkään kanna vastuutaan

Kotidata toimii isojen teleoperaattoreiden Elisan ja Telian alihankkijana.

- On täysin tuomittavaa kilpailuttaa alihankkija hengiltä, Mäkelä sanoo.

Teleoperaattoreilla olisi mahdollisuus ratkaista asia vaatimalla Kotidatalta säällisten työehtojen noudattamista ja lopettaa palkkojen polkeminen alihankintaketjujen avulla.

- Miksi operaattorit antavat tämän tapahtua? Eikö tämä ole vastoin suurten pörssiyhtiöiden yhteiskuntavastuuta ja eettisiä arvoja, Mäkelä ja Lundgren kysyvät.