Vakaat työmarkkinat ylläpitävät Suomea kiinnostavana investointiympäristönä

Suomen lippu liehuu tuulessa.
Suomi houkuttelee kansainvälisiä sijoittajia. Elinkeinoelämän huoli Suomen vähäisestä vetovoimasta sijoitusympäristönä on osoittautunut perusteettomaksi. Jorma Malinen vaatii julkisen tutkimusrahoituksen leikkausten perumista.

Vakaat työmarkkinat ylläpitävät Suomea kiinnostavana investointiympäristönä

Julkaistu 12.08.2021 klo 12:11

Suomi on edelleen houkutteleva maa kansainvälisille sijoittajille. Tänään uutisoitiin kansainvälisestä yhteistyöstä Vaasan Giga-projektissa Suomen Malmijalostuksen ja norjalaisen Fryer Batteryn kanssa. Kyseessä voi olla miljardiluokan investointi.

- Elinkeinoelämän huoli Suomen kiinnostavuudesta kansainvälisenä sijoitusympäristönä on tämän vuoden aikana osoittautunut perusteettomaksi. Hallituksen kohta alkavassa budjettiriihessä pitää ehdottomasti perua 35 miljoonan suunnitellut leikkaukset julkisesta tutkimusrahoituksesta, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen sanoo.

Hän on myös huolissaan työnantajien tavoitteista syksyn sopimusneuvotteluissa.

- Nyt ei ole työnantajien syytä keikuttaa venettä ja horjuttaa Suomen talouden elpymistä koronapandemiasta tarpeettomilla työmarkkinahäiriöillä.

Malinen toivoo, että työnantajat eivät tule esittämään eri aloilla epärealistisia sopimustavoitteita.

- Yleissitovat työehtosopimukset ovat paras vakauden ja ennustettavuuden turva työmarkkinoilla.