Myös prolaisten työttömyys vähenee ja pitkittyy

Myös Työttömyyskassa Prossa työttömyys vähenee, mutta samalla pitkäaikaistyöttömyys kasvaa. Suurin osa prolaisista ei ole kokenut työttömyyttä lainkaan.

Myös prolaisten työttömyys vähenee ja pitkittyy

Julkaistu 26.05.2017 klo 10:17

Pro Uutiset

Työttömyyskassa Prossa näkyy sama suuntaus kuin Tilastokeskukseen luvuissa.  Työttömyys vähenee, mutta pitkäaikaistyöttömyys kasvaa.

Lisäksi työttömyys keskittyy tietyille alueille.

- Etelä- ja Länsi-Suomessa on hyvä pöhinä, ja uusi työpaikka löytyy siellä nopeammin kuin Itä- ja Pohjois-Suomessa, Työttömyyskassa Pron johtaja Mervi Ruokola kertoo.

Prolaisten asiantuntijoiden työttömyysaste pieneni 8,1 prosenttiin vuonna 2016, kun se oli 9,8 prosenttia vuonna 2015.

Pitkäaikaistyöttömyys sitkeää

Ikävä notkahdus tapahtui työttömyyden kestossa vuonna 2016. Työttömyyskassa Prossa työttömyyden keskimääräinen kesto oli 112 päivää vuonna 2016, kun se edellisenä vuonna oli 110 päivää.

- Yli vuoden jatkunut yhtäjaksoinen työttömyys eli pitkäaikaistyöttömyys on entistä sitkeämpää, johtaja Ruokola Työttömyyskassa Prosta toteaa.

- Mitä nopeammin työllistyy, sitä parempi ennuste. Siksi toivoisin, että jo työttömyyden alussa aktivoitaisiin opiskeluun tai tuettaisiin työnhakemisessa.

Ammattiliitto Pron jäsenet voivat käyttää Pron urapalvelua, jossa saa ammattilaisen näkemyksen omiin vahvuuksiin työnhakuun ja haastatteluihin.

- Meillä on työttömiä, joilla on pitkä ansiokas ura takana, ja eivät ole joutuneet työnhakuprosessien kanssa tekemisiin pitkiin aikoihin. Silloin työnhaun asiantuntijasta on hyötyä.

Useimpien prolaisten työ on jatkunut

Useimmilla asiantuntijoilla ja esimiehillä, jotka ovat Pron jäseniä, menee hyvin. Vuodesta 2009 aloitetussa Pron seurannassa havaittiin, että 65 prosenttia jäsenistä ei ole kokenut yhtään työttömyys- tai lomautusjaksoa vuoden 2015 loppuun mennessä. Suomen talous on samana aikana kärsinyt taantumasta tai nollakasvusta.

Kymmenen prosenttia Pron jäsenistä on ollut työttömänä vähintään kolmasosan seuranta-ajasta.

Työttömyyden kasautumista kuvastaa myös se, että puolet vuoden 2015 alussa työttömänä olleista oli työttömyystilassa myös vuotta myöhemmin.

– Työttömyys siis uusiutuu herkemmin niillä, jotka ovat olleet työttömänä aiemmin. Heidän työttömyytensä myös muodostuu pitkäaikaiseksi muita useammin, toteaa tutkija Petri Palmu Ammattiliitto Prosta.

Naiset ovat työuran tärkeässä alkuvaiheessa (30–50-vuotta) 1,5-kertaa miehiä suuremman osan työttömänä tai lomautettuna.

– Tämä vaikuttaa oleellisesti naisten itsevarmuuteen työelämässä, osa-aikaisuuksien lisääntymiseen ja myös tulevien eläkkeiden tasoon, Palmu huomauttaa.