Prolaisten työttömyysaste 5,7 prosenttia

Prolaisten työttömyysluku on mittaushistorian alimmalla tasolla. Prolaisista työttömänä on 5,7 prosenttia.

Prolaisten työttömyysaste 5,7 prosenttia

Julkaistu 26.05.2018 klo 09:23

Pro Uutiset

Prolaisten työllisyystilanne näyttää valoisalta. Yhä useampi prolainen on töissä ja työllistymisnopeus on parantunut vauhdilla. Vuosi sitten työttömistä yhä pienempi osa on työttömänä vuoden päästä, selviää Ammattiliitto Pron työmarkkinatutkimuksen viimeisimmästä mittauksesta.

– Toisaalta jatkuvasti 10 % työttömistä siirtyy eläkeläisiksi ja noin 8 % työttömistä saa töitä Pron alojen ulkopuolelta poistuen tilastoista, kertoo tutkija Petri Palmu Ammattiliitto Prosta.

Noin puolet työikäisistä työttömistä on vuoden päästä myös työttöminä. Moni heistäkin on voinut välissä olla pätkätöissä.

– Haaste on myös saada nykyajan keski-ikäiset eli yli 60-vuotiaat pysymään töissä, ainakin puolella heistä olisi haluja jatkaa, kertoo tutkija.

Työttömyysjaksot ovat kasaantuneet 35 prosentille jäsenistä. Pron jäsenistä 65 prosenttia ei ole kymmenen vuoden aikana ollut lainkaan työttömänä.

– Hyvä työllisyystilanne näkyy siinä, että jäsenten työelämätyytyväisyys on aiempaa parempi. Toki myös kansainvälisellä talouden elpymisellä on vaikutus työllisyyteen, jatkaa Palmu.

Tutkija uskoo, että talous kehittyy lähitulevaisuudessa niin, että jäsenten hyvinvointi kyetään turvaamaan, kunhan palkkaoikeudenmukaisuus ja työn kysynnän jakautuminen työntekijöiden välillä tapahtuu järkevästi.

Jäsenten ilmoittama ihanteellinen työaika on noin 35 tuntia viikossa, vaikka töitä paiskitaan viisi tuntia viikossa enemmän. Näistä tunneista riittäisi vielä jaettavaa työttömille, summaa Palmu.

Prolaisten tutkimuksessa ilmoittama ihanteellinen työaika on noin 35 tuntia viikossa, kun todellisuudessa töitä tehdään 40 tuntia viikossa.