Pron hyvän johtamisen sertifikaatti etsii yhteistyökumppaneita

Kuva: Shutterstock
Ammattiliitto Pro on käynnistänyt hyvään johtamiseen liittyvän sertifikaattihankkeen. Sertifikaatti hyödyntää liiton mittavaa työmarkkinatutkimusaineistoa.

Pron hyvän johtamisen sertifikaatti etsii yhteistyökumppaneita

Julkaistu 02.10.2014 klo 11:45

Pro Uutiset

Hyvän johtamisen sertifikaatin tavoitteena on kiinnittää huomiota työpaikkojen hyvään johtamiseen ja työkulttuuriin ja sitä kautta edelleen lisätä työhyvinvointia sekä tuottavuutta suomalaisilla työpaikoilla.

Sertifikaatti pohjautuu liiton mittavan tutkimusaineiston hyödyntämiseen, verkostoitumiseen ja yhteistyöhön yritysten sekä muiden sidosryhmien kanssa.

Pron laaja työmarkkinatutkimus käytössä

Hyvän johtamisen sertifikaatissa hyödynnetään Ammattiliitto Pron työmarkkinatutkimuksen tuloksia.

Pro on tutkinut jäsenistönsä työoloja kaksi kertaa vuodessa toteutettavalla työmarkkinatutkimuksella vuodesta 2008 lähtien. Jäsenistölle suunnatulla mittavalla kyselytutkimuksella selvitetään muun muassa jäsenistön palkkausta, työaikoja, työhyvinvointia, työsuhteen muotoja ja työn luonnetta.  Vastaajia on ollut kyselyä kohden keskimäärin yli 10 000.

Tutkimus piirtää monipuolista ja luotettavaa kuvaa suomalaisesta työelämästä koulutettujen ammattilaisten osalta – erityisesti prolaisten asemasta ja työhyvinvointikokemuksista.

Lisää ymmärrystä johtamisesta ja työkulttuurista

Hyvän johtamisen sertifikaatti on yksi uusi tapa hyödyntää Prossa olemassa olevaa työelämätietoa ja samalla lisätä osapuolten ymmärrystä johtamiseen ja hyvään työkulttuuriin liittyvistä tekijöistä. Samalla Pro haluaa kannustaa asioiden kehittämiseen siellä missä kehittämisen kohteita on.

Jäsenelle ja luottamushenkilöille sertifikaatti toimii yhtenä edunvalvonnan ja työpaikkakohtaisen kehittämistoiminnan työkaluna. Sertifikaatin avulla tunnetaan työhyvinvoinnin tila omalla työpaikalla ja siihen liittyvät kehittämistarpeet. Parhaimmillaan sertifikaatti johtaa työhyvinvointia edistäviin toimenpiteisiin ja lisää jäsenten tyytyväisyyttä työhönsä, työoloihinsa ja työpaikkaansa.

Yrityksen käyttöön johtamisen sertifikaatti tarjoaa tietoa, jota ei ole muuta kautta saatavilla. Sertifikaatin tulosten perusteella yritys voi tunnistaa toimintaansa liittyviä kehittämishaasteita. Samalla Pro haluaa jakaa ansaittua kiitosta niille yrityksille, joissa hyvän johtamisen ja positiivisen työkulttuurin saralla on onnistuttu erityisen hyvin.

Hyvän johtamisen sertifikaattihankkeelle kartoitetaan parhaillaan yhteistyökumppaneita.

Lisätietoja hankkeesta: Markku Palokangas, johtaja, markku.palokangas(at)proliitto.fi

Lisätietoja Pron työmarkkinatutkimuksesta: Petri Palmu, tutkija, petri.palmu(at)proliitto.fi

Pro tekee yhteistyötä Työelämä 2020 -hankkeen kanssa: http://www.tyoelama2020.fi/