Hyppää pääsisältöön

Pron Rinne: "Häpeällistä, ettei samapalkkaisuus ole edennyt piirun vertaa"

palkkalaskelma
Toimihenkilöiden selittämätön palkkaero on yhä kahdeksan prosenttia, kertovat Pron työmarkkinatutkimuksen ennakkotiedot.

Pron Rinne: "Häpeällistä, ettei samapalkkaisuus ole edennyt piirun vertaa"

Julkaistu 16.06.2014 klo 15:40
Kirjoittanut
Paavali Kukkonen

Pro Uutiset/  Pron tiedote

Naisten ja miesten välinen selittämätön palkkaero ei ole kaventunut. Lisäksi naisille kertyy tulospalkkioita vain hiukan yli puolet siitä, mitä miehille maksetaan. Tiedot käyvät ilmi Ammattiliitto Pron työmarkkinatutkimuksen ennakkotiedoista, jotka kerättiin vuoden vaihteessa 2012–2013.

– On häpeällistä, ettei samapalkkaisuus ole edistynyt piirun vertaa, Pron puheenjohtaja Antti Rinne jyrähtää.

Pron tutkimuksen mukaan sukupuolten välinen selittämätön palkkaero on toimihenkilöillä yhä kahdeksan prosenttia. Ero on säilynyt samana viimeiset viisi vuotta, joiden aikana liiton työmarkkinatutkimusta on tehty.

– Tulevat palkkaratkaisut tulee tehdä euromääräisinä tai vähintäänkin sekalinjaisina eli prosentti- ja euromääräisen palkankorotuksen yhdistelmänä, jotta mieslisä ei ainakaan kasvaisi, Rinne sanoo.

Miesten ja naisten työtehtävien ero näkyy niin palkassa kuin työn arvostuksessa. Esimiesasemassa toimii tällä hetkellä 36 prosenttia yksityisen sektorin toimihenkilömiehistä, kun vastaava luku naisista on vain 7 prosenttia. Naiset ovat miehiä harvemmin kannuste- ja palkitsemisjärjestelmien piirissä, mikä sekin kasvattaa palkkaeroa.

Naiset kouluttautuvat omalla, miehet työnantajan varoilla

Miehiä koulutetaan työpaikoilla huomattavasti enemmän kuin naisia. Miehet saavat työnantajan tarjoamaa koulutusta keskimäärin 2,7 päivää vuodessa, kun taas naiset vain 2,4 päivää vuodessa.

Naiset kouluttautuvatkin omalla rahalla ja työajan ulkopuolella lähes päivän verran vuodessa miehiä enemmän.

Pron työmarkkinatutkimuksen mukaan naiset kokevat oman osaamisensa heikommin hyödynnetyksi ja vaikutusmahdollisuutensa miehiä huonommiksi.

– Naisilla on valtavasti osaamista ja kykyjä käyttämättä, jonka haaskaaminen tulee yrityksillä kalliiksi, Pron tasa-arvoasiantuntija Tanja Lehtoranta toteaa.

Duunarimiesten lisäksi myös toimihenkilönaisilta katoavat työt

Teollisuustyöpaikkojen raju supistuminen on vienyt leivän monelta suomalaiselta duunari- ja toimihenkilömieheltä. Toimihenkilötehtävissä naiset ovat kuitenkin miehiä suuremmassa vaarassa menettää työpaikkansa. Yleisesti naisten työttömyys on toimihenkilöillä alasta riippuen joko samalla tasolla kuin miesten tai sitä korkeampi.

Pron tutkijan Petri Palmun mukaan sukupuoliero on osittain selitettävissä sillä, että perinteistä toimihenkilötyötä ulkoistetaan ja teknologian kehittyminen automatisoi työvaiheita.

– Asiakaspalvelutyötä ulkoistetaan runsaasti. Myös uudet teknologiset järjestelmät vähentävät esimerkiksi henkilöstö- ja taloushallinnon työpaikkoja, kun erilaisia tukipalveluita sähköistetään ja toimintoja siirretään samalla muille työntekijöillä työn ohella tehtäviksi, Palmu kertoo.

Toimihenkilönaisista 44 prosenttia on huolissaan oman työnsä korvautuvan teknologialla 20 vuoden kuluessa. Miehistä työnsä puolesta pelkää 28 prosenttia.

Ammattiliitto Pron tuoreita työmarkkinatutkimustuloksia julkaistaan laajemmin tiistaina 19. maaliskuuta.