”Saavutetut edut eivät ole itsestäänselvyyksiä”

Eva-Marie Penttilä
Pääluottamusmies Eva-Marie Penttilän arki koostuu ihmisten auttamisesta, työn ohessa opiskelusta ja kuorsaavalla koiralla höystetyistä Teams-kokouksista. ICT-alan neuvottelukunnan puheenjohtaja toivoisi, että ay-toiminnan merkitystä opetettaisiin jo kouluissa.

”Saavutetut edut eivät ole itsestäänselvyyksiä”

Julkaistu 17.01.2022 klo 10:40
Kirjoittanut
Jenni Meronen

Digitalisaatio myllertää ICT-alaa. Pääluottamusmies Eva-Marie Penttilä kertoo, että Teliassa arvioidaan henkilöstön vähenevän sen myötä neljäsosalla.

– Töissä ollaan odottavissa tunnelmissa. Iso muutos aiheuttaa innostusta mutta myös turvattomuuden tunnetta, kun yt-neuvotteluita käydään tiuhaan tahtiin. Jokainen miettii, mitä henkilöstön väheneminen tarkoittaa oman työn kannalta, Penttilä sanoo.

Koronan vuoksi suurin osa telialaisista tekee yhä etätöitä. Vaikka kasvokkaisia kohtaamisia kaivataan, osan työhyvinvointi on parantunut. Kun työ toimistolla tulee jatkuvasti keskeytetyksi, voi kotona tehdä hommat rauhassa.

– Joillain on myös pitkät työmatkat. Eräs henkilö kertoi heräävänsä tavallisesti viideltä ehtiäkseen kahdeksaksi töihin, mutta koronan myötä hän saa nukkua seitsemään. Onhan se merkittävä hyvinvointia lisäävä tekijä.

Etätyöntekijöiden hyvinvoinnista huolehditaan kannustamalla taukojen pitämiseen ja ulkoiluun sekä kaksi kertaa viikossa etänä järjestettävällä taukojumpalla.

Yksi pandemian mukanaan tuoma maailmanlaajuinen ilmiö on työpaikan vaihtaminen. Lisääntynyt liikkuvuus on Penttilän mukaan näkynyt myös Teliassa.

Yhdessä olemme vahvempia

ICT-alan työehtosopimusneuvottelut alkoivat 10. joulukuuta. Helmikuun lopussa päättyvän sopimuksen piirissä on noin 12 000 toimihenkilöä, jotka työskentelevät muun muassa teleoperaattoreiden ja verkonrakennusyhtiöiden palveluksessa.

Päätavoitteena on ostovoiman säilyttävä palkankorotus. Jäseniltä tulleen palautteen mukaan palkka ei enää tahdo pysyä mukana hintojen nousussa.

– Toki on paljon muitakin asioita ja tavoitteita, jotka jäivät viime kierroksella harmillisesti kilpailukykysopimuksen varjoon.

Penttilän mukaan varsinkin nuoret pitäisi saada ymmärtämään, etteivät työehtosopimuksessa sovitut edut lomarahoista erilaisiin lisiin ole itsestäänselvyyksiä. Ammattiliittotoiminnan merkitys pitäisi juurruttaa opiskelijoihin jo koulun penkillä.

– Mitä parempi järjestäytyminen meillä on, sitä paremmin työnantaja kuuntelee ja arvostaa meitä. Varsinkin luottamusmiehinä olemme sitä vahvempia, mitä enemmän jengiä meillä on selän takana. Tärkeää on myös kuulua siihen liittoon, joka neuvottelee omalla työpaikalla noudatettavan tessin.

Penttilää motivoi luottamustehtävässä asioihin vaikuttaminen ja heikomman puolen pitäminen. Pääluottamusmiehelle paras palaute tehdystä työstä on jäseneltä saatu kiitos.

Koiria, hevosia ja opiskelua

Penttilä kehittää osaamistaan myös vapaa-ajallaan. Tällä hetkellä kesken on työn ohessa suoritettava, vuoden kestävä johtamisen opintokokonaisuus avoimessa yliopistossa. Kun yhtälöön lisää 4-vuotiaan lapsen ja staffordshirenbullterrierin Hilman, ovat ruuhkavuodet täyttä totta.

– Hilma on hurmannut kaikki somen kautta. Sen kuulumisia kysyvät myös ihmiset, jotka eivät ole koskaan nähneet koiraani livenä. Joudun välillä Teams-kokouksissa sanomaan, että jos taustalta kuuluu epämääräisiä ääniä, se on vain koira, joka kuorsaa, Penttilä nauraa.

Opiskelun lisäksi Penttilän vapaa-aika kuluu metsälenkeillä ja lasta kyyditessä. Illalla hän käpertyy Netflixin tai HBO:n ääreen sohvalle neulomaan villapaitoja ja sukkia. Erityisesti hän odottaa jatkoa Game of Thronesille.

– Olen aina ollut heppatyttö, mutta hevoseni laukkasi muutama vuosi sitten vehreämmille laitumille. Se on kyllä sellainen asia, mitä olen kaivannut. Ehkä sitten, kun poika kasvaa vähän isommaksi, hän haaveilee.

Yhtä voimabiisiä Penttilä ei osaa heti nimetä, vaikka musiikki vaikuttaakin hänen elämässään vahvasti. Spotifysta löytyy lempimusiikkia sisältävä soittolista, joka pärähtää tarvittaessa soimaan täydellä volyymilla.

– Jos nyt yksi, niin Top Gun -leffan tunnusbiisi Top Gun Anthem on vuodesta toiseen hyvä. Se on rauhallinen, mutta myös tavallaan mahtipontinen. Se tuo mieleen muistoja, erityisesti isäni, jolla myös oli lentäjätaustaa nuoruudessaan ilmavoimien myötä.

Tässä juttusarjassa esittelemme Pron hallituksen jäseniä ja heidän työpaikkojaan.

Kuka?
Eva-Marie Penttilä
Työpaikka: Telia
Titteli: pääluottamusmies