Työn epävarmuus koskettaa kaikkia – ja syö tuottavuutta

Kuva: Shutterstock
Vakituinen työsuhde tuottaa enemmän turvaa, mutta vakiväki pelkää työnkuvansa heikentymistä. Pelko syö innostusta, yhteisöä ja vie energiaa pois suunnitelmallisesta toiminnasta.

Työn epävarmuus koskettaa kaikkia – ja syö tuottavuutta

Julkaistu 30.10.2014 klo 07:30

Pro Uutiset / Nina Tuomainen

Työn epävarmuus on ilmiö, joka koskettaa kaikkia toimihenkilöitä työsuhteen tyypistä riippumatta, selviää Paula Sipilän pro gradu -tutkielmasta. Kesäkuussa valmistunut gradu käsittelee työn epävarmuuden ja työllistymisuskon yhteyttä työilmapiiriin.

Aineistona Sipilä käytti Ammattiliitto Pron työmarkkinatutkimusta, joka kerättiin sähköpostikyselynä vuonna 2012.

– Tuloksista selviää, että työsuhteen päättymisen pelko on tyypillisintä määräaikaisten toimihenkilöiden keskuudessa, mutta vakituisistakin ainoastaan puolet piti työsuhdettaan täysin varmana, Sipilä kirjoittaa.

Työnkuvan heikentyminen pelottaa vakituisia

Työsuhteen päättymisen pelkoa yleisempi oli uhka työnkuvan heikentymisestä. Vain 37 prosenttia tutkimukseen vastanneista toimihenkilöistä koki työnkuvansa olevan täysin turvassa kielteisiltä muutoksilta. Vakituiset työntekijät pelkäsivät määräaikaisia enemmän työnkuvansa heikentymistä.

– Ehdottoman varmaa asemaa työmarkkinoilla ei siis enää ole, vaikka vakituinen työsuhde tuottaa edelleen enemmän turvaa toimihenkilöille. Ehkä emme voi enää puhua vakituisista työsuhteista vaan pikemminkin toistaiseksi voimassa olevista työsuhteista, Sipilä toteaa gradussaan.

Työsuhteiden epävarmuus voi nousta hallitsevaksi piirteeksi työelämässä ja johtaa koko organisaation tuottavuuden kannalta haitalliseen ihmisten väliseen kilpailuun, kertoo Ammattiliitto Pron tutkija Petri Palmu.

– Epävarmuuden hallinta ja pelko vievät energiaa pois järkevästä suunnitelmallisesta toiminnasta, työinnostuksesta ja vaurioittavat työyhteisön dynamiikkaa. Kaikki nämä ovat tuottavuuden ydintekijöitä.

Vuokratyöntekijää viedään

Määräaikaiset, vuokratyöntekijät ja nollasopimussuhteissa olevat työntekijät kokivat työelämän olosuhteet vakityössä olevia heikommiksi, selviää Pron muista tutkimuksista. Vuokratyöntekijä on tyypillisesti myös määräaikaisessa työsuhteessa.

Määräaikaisilla vuokratyöntekijöillä palkkataso voi olla jopa 20 prosenttia vakituisia työntekijöitä alempi – vaikka työn luonne ja taustatekijät olisivat molemmilla samat.

– Tyytyväisyys työelämään on määräaikaisilla selvästi alempi. Vuokratyöntekijät jäävät usein paitsi työpaikan eduista ja vuokratyöfirmat ovatkin tyytyväisyysmittauksissa hännillä, kertoo Palmu.

Paula Sipilän pro gradu: http://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201410072194