Yrityksen toimihenkilö sairastaa päivän kuukaudessa

Kuva: Shutterstock
Yksitysellä sektorillä työskentelevä toimihenkilö, asiantuntija ja esimies sairastaa keskimäärin noin päivän kuukaudessa. Esimies sairastaa hieman assistenttia enemmän.

Hallituksen ensimmäisen sairauspäivän karenssi vaikuttaa enemmän naisiin, koska naiset ovat enemmän sairaana poissa töistä kuin miehet. Pron tutkimukseen vastasi yli 10 000 toimihenkilöä keväällä 2015.

Yrityksen toimihenkilö sairastaa päivän kuukaudessa

Julkaistu 30.09.2015 klo 15:13

Pro Uutiset

Prolaiset toimihenkilöt, asiantuntijat ja esimiehet sairastivat  keskimäärin 11,5 päivää vuodessa toukokuun 2014 ja 2015 välisenä aikana. Sairastaminen kasautuu pienelle ryhmälle, sillä puolet jäsenistä sairastaa enintään 5 päivää vuodessa.

Sairaana töissä käytiin noin 3,5 päivänä vuodessa. Puolet toimihenkilöistä pysyi aina kotona sairastamassa.

Pron tutkimuksen mukaan prolaiset miehet olivat 6,5 päivää poissa töistä sairauden takia. Miehet tekivät sairaana töitä 2,2 päivää.

Naiset sairastivat 8,9 työpäivää vuonna. Naiset kävivät miehiä useammin sairaana töissä, eli 3,8 päivää vuodessa.

– Poissaolojen mediaani on 3 kolme päivää vuodessa, joten puolet vastanneista sairastaa vain lyhyitä jaksoja, kertoo tutkija Petri Palmu Ammattiliitto Prosta.

Koska työssä käydään myös sairaana, työnantajalta jää tilastoimatta lähes joka kolmas sairauspäivä.

Iän mukaan sairastamisalttius on korkeimmillaan noin 45 ikävuoden kohdalla. Tehtäväasemaryhmistä esimiesten sairausalttius on hieman assistentti- ja asiantuntijatehtävissä olevia korkeampaa.

Toimialoittain sairastamisriski on suurinta kuljetus- ja logisitiikka-alalla sekä ict-alalla.
Pro on tilastoinut yksityssektorin toimihenkilöiden sairauspoissaoloja vuodesta 2009 alkaen Pron työmarkkinatutkimuksissa (TMT), joihin on vastannut vuosittain yli 10 000 toimihenkilöä.

Hallitus ajaa väen sairastamaan töihin?

Sipilän hallitus esitteli syyskuun alussa toimenpidepaketin kustannuskilpailukyvyn parantamiseksi.

Hallituksen alkuperäisen esityksen mukaan "sairauspäivien korvaustasoa alennetaan niin, että ensimmäinen päivä on vastaisuudessa palkaton ja päiviltä 2–9 maksetaan 80 prosenttia palkasta".

Uudistuksen kustannusvaikutuksia on lehtitietojen mukaan ollut vaikeaa tai mahdotonta arvioida, koska ainoa tieto yksityissektorin sairastamisesta on saatu Elinkeinoelämän keskusliitolta, joka oli saanut arvion suurilta työterveysasemilta.

– Hallituksen esitys aiheuttaisi suurimmat työntekijäkohtaiset ansionmenetykset naisvaltaisille aloille. Palkaton ensimmäinen sairauspäivä vähentää naisten tuloja enemmän kuin miesten, koska naiset ovat miehiä useammin sairaana, kertoo työymparistö- ja tasa-arvoasiantuntija Tanja Lehtoranta Ammattiliitto Prosta.

– Naisilla on pienemmät palkat ja pienituloisilla olisi suurempi paine tulla sairaana töihin, koska heillä ei olisi varaa sairastaa ja menettää päivän palkkaa, Lehtoranta jatkaa.

Pron tutkimuksen mukaan sairauspoissaoloja lisäävät työelämän kovat piirteet ja ongelmat vapaa-ajalla.  Esimerkiksi epävarmuus työsuhteen jatkosta syö vapaa-aikaa ja lepoa.

– Oman kokonaisuuden muodostavat työn jatkumiseen liittyvät epävarmuustekijät, kova kilpailu työntekijöiden välillä ja organisaation asettamat epärealistiset tulostavoitteet, jotka vaikuttavat merkittävästi
sairastamisalttiuuteen, kertoo tutkija Petri Palmu Prosta.

Vähiten sairastavien toimihenkilöiden piirteitä:

– Työssä ei tarvitse pelätä epäonnistumista
- Vapaa-ajalla todella kiinnostavaa tekemistä
- Taloudellinen tilanne antaa toteuttaa tärkeitä asioita
- Hyvä itsetunto ja -varmuus työelämässä
- Fyysinen työkyky erinomainen
- Henkisesti tasapainossa, ei uupunut
- Nukkuu tarpeeksi pitkät yöunet
- Vapaa-ajalle riittää energiaa
- Vahvat ystävä- ja muut suhdeverkostot
- Näkee työllistymismahdollisuutensa erinomaisena

Lähde: Pron työmarkkinatutkimus 2015